Dag 13: zaterdag 8 juni 2002

Shoppen op de laatste dag

Vandaag is het zover: we gaan naar huis! Heerlijk, ik heb nu wel lang genoeg in de States gezeten. Ik heb een leuke tijd gehad, maar ik ben toch weer heel blij dat ik naar huis ga. Maar voordat het zover is, moeten we nog een aantal uurtjes om krijgen. Het vliegtuig naar Detroit vertrekt pas om 5 uur vanmiddag en vanuit Detroit vliegen we pas om half 10 naar Amsterdam.

We gaan met een groepje eerst nog wat winkelen in Beachwood. De heren gaan lekker op een terrasje zitten, en dames splitsen zich op. Ik ga samen met Charlotte erop uit. Het is wel heel erg gezellig. Ik koop voor Peter nog een aantal mooie hemden bij Nordstrom en ook Charlotte koopt nog een aantal souveniertjes. Ik wil nog een foto maken van het winkelcentrum, maar een politieagent waarschuwt me dat dat niet mag. Na 11 september vorig jaar mogen er geen foto’s meer worden gemaakt van openbare gebouwen! Maar hij was net te laat, want ik had al geknipt.

Om 12 uur hebben we afgesproken om samen te lunchen en dan gaan we terug naar het hotel. Ik heb al ingepakt, ik moet alleen nog de hemden van Peter in de koffer doen en de rest van de spullen bij elkaar zoeken. Ik lees nog lekker wat en om 2 uur rijd ik met Vincent, Luyten en Ed naar het vliegveld. Jan Jaap en Harry zijn al weg, want die zijn vanmorgen naar New York gevlogen.

Bij het inchecken op het vliegveld heb ik geluk want er is nog een plaatsje vrij bij de nooduitgang! Heb ik mazzel! Daarna lopen we nog even door de winkeltjes en gaan we door de douane. De douane is wel heel erg streng, want een aantal mensen worden heel streng gecontroleerd! Zo ook ik! Hoe kan het ook anders. Het röntgenapparaat meldt een “unidentified object” en ik moet mijn tas inleveren. Die wordt goed overhoop gehaald. Ik moet zelfs mijn schoenen inleveren en als ik vraag waarom, zegt de beambte dat ze niet het risico willen lopen dat ik weg loop……. Nou ja…………

Het vliegtuig vertrekt redelijk op tijd. Aanvankelijk werd er nog vertraging gemeld omdat het op Detroit zo druk was, maar we vertrokken toch maar 10 minuten later dan gepland. De vlucht duurt uiteindelijk wel veel langer, want boven Detroit moeten we flink wat rondjes draaien voordat we mogen landen.

Aangekomen in Detroit, is het lange wachten aangebroken. We moeten nog 3 uurtjes overbruggen voordat we naar Amsterdam vliegen. Ik ga eerst nog een hapje eten, samen met Esther en Ton en daarna ga ik nog even rondlopen op het vliegveld. Ik heb geprobeerd om mijn handbagage in een locker te stallen, maar ik kon nergens een locker vinden, terwijl die wel op de plattegrond van het vliegveld stonden aangegeven. Een medewerker van de beveiliging vertelt me dat na 11 september vorig jaar op geen enkel vliegveld in de VS nog een locker te vinden is……. Bizar……

Om 9 uur is het eindelijk zover: we mogen instappen! Hè, hè…. We mogen eindelijk naar huis!

Geen opmerkingen: